Sunday, November 21, 2010

Wnita....jgn biarkan diri anda dieksploitasi..

taken from FB..credit goes to the owner/author of this article..
_________________________________________________

Punca Kretakan Rumah Tangga Yg Sbnarnya Sudah Wujud Dr Sblm Pernikahan

Cinta i2 suatu yg sgt indah... Terutama bg wanita..
Smua wanita mndambakan suami yg baik...yg mampu membimbing mereka ke arah kebenaran..

Pd pandangn wanita...ciri2 lelaki yg baik dan bleh dijadikan teman hidup ialah:

1-lelaki yg taat pd parents..

mmg btul..ank yg soleh sukar dicari..n antara ciri2 insan yg mulia ialah mereka yg mntaati ibu bapa... Biasanya...apa yg girl fikir, 
"ok....dia taat parents dia..tanggungjawab....msti dia akn jd suami yg brtanggungjawab jg after kahwin.."

Dlm pandangn boy ..."ok...aku wajib taat parents aku...so, istri aku msti taat aku".

Ok...masalah skrg ni ialah..majoriti lelaki nak istri taat parents dia n taat dia.. Jd suami tu akn sntiasa lbihkan family dia. Dia nk istri tu just serve family dia...
TAPI, ada tak kita sdar......mmg btul, istri wajib taati suami..tapi suami jg wajib taati parents istri sbagaimana kita taati parents kita....
Yg mmbuatkan gaduh..sbb suami tak sdar kwajipan dia pd parents mertua after nikah..

p/s: Boys (me too).. Jgn lupa..Allah i2 adil...Dia suruh istri taat kita..but kita kna taat parents mereka..so pndai2 ar... Jgn merosakkan title anak soleh after kahwin smata2 sbb kita BUAT2 TAK PERASAN yg rupanya parents mertua tuh dah jd tanggungjawab kita... Wallahua'lam...

2-lelaki yg kuat agama.

pd wanita...lelaki yg kuat agama (dr cra berpakaian yg dia nmpak) mampu mmbimbing wanita..

Tapi after married...gaduh teruk2  jg... knp ekk????

Sbb....tak smua org yg berpakaian alim i2 bnr2 tguh pegangn agamanya.. yg mudah ditemui ialah lelaki yg kuat agama tapi tdk kuat hatinya... 
Meraka riak disebalik kearifan mereka ttg agama... 
Cth plg mudah n biasanya...
Lelaki nak istri ikut ckp dia krn pd pmikiran mereka...mereka lbih hebat dr wnita...mereka layak mengimamkan tapi tak layak dimakmumkan oleh wanita...
So.... "I'm better than u, girlz..."'

p/s: Boys (n my ownself)...tak ingt or wat2 lupa kowt...mak kita pun perempuan jg...kalau btullah kita lbih hebat dr mereka shingga pndapat mereka tak lyak didengar..knp tak ayh kita sj yg lahirkan kita??? knp msti mak???

Rasulullah s.a.w. sndiri tdk pernah merendahkan darjat wanita...malah Allah syg pd wanita...buktinya... Surah An-nisa'...


3-lelaki yg tak pernah berkasar pd perempuan.

Ini perkara plg biasa ar...
sblm kahwin....muka mcm madu..
After kahwin, muka mcm hempedu...

Girlz...4 ur info...lelaki adalah pakar dlm lakonan... Antunna msti sgt selesa dgn lelaki yg bermulut manis... Daring..caring... But...frankly....
"wktu mula2 nk ngorat...akulah malaikat mu...tapi bila dah dapat..ko pun gilakan aku... so, 4 sure...aku treat ko cam mana pun, ko still akn terhegeh2 pd aku. So..tak perlulah aku nk wat2 baik agi...sbb ko sndiri yg kta,
"wak....saya sggup tunggu awk..saya yakin awk akn brubah"...
Hah,ha,ha....".

p/s: Boyz...jgn wat2 tak ngaku...nk cri 1 dlm sjuta yg btul2 tak pernh hipokrit pun susah...btul tak? tny je ar diri kita sndiri... (n jwb ar dlm hati sndiri). Wanita i2 asalnya dari rusuk kiri kita... sepatutnya ditatang krn ia yg melindungi jantung kita... Tapi apa yg jd skrg ni... Wallhua'lam...

4-yg mmpu layan wanita tu shopping n jalan2..

pd gurlz...
"siyes...jarang jmpa lelaki yg sggup shopping sma2 smbil snyum2 plak agi... Ohhhh...he's so sweet..."

pd boyz..
"fuh..bangga giler  sume org nampak aku ada awek yg cun n seksi..."

thats why..after kahwin..bila istri ajak bli brg dapur..muka cam mangkuk tandas...
jalan pun jauh2...
"malu beb....nak gak act sngle..malu giler org tgk bini aku yg bsar tong drum nih..
siap ada selulit yg lebih byk lapisan dr akuh. Mcm tpiple shees burger!! Jtuh reputasi..."

p/s: gntlemen...tgk2 ar prut sndiri dlu... jgn ar bg byk alasan karut..cam...
"lelaki gmuk tak apa...".
sama sj, wei.... Ingt2 ar....wanita slalunya jd chubby pown sbb susah payah ngndungkan ank kita....mmg kulit perut mereka yg dah jnuh2 tegang n mmbesar tuk tampung ank kita waktu mngndung tu susah nk jd ramping blek... fikir2 sndiri ar...getah yg mmg kenyal pun susah nk blek ke bntuk asal jika kita tegangkan 9 bln..inikan lg kulit manusia yg tak kenyal mana pun.. 
Tak mmpu ana sgkal...lumrahnya kita mmg gatal, nk prmpuan yg cun je... tapi Allah bg kita akal tuk kawal kgatalan tu...
Ingt ar blek..waktu kita mula2 ngorat gurlz tu dlu..bria2...dah dapat...ini yg kita balas ke? Ini tuk diri ana sndiri n brothers yg lain..(Smoga Allah jg kita dr terlalai..
Amiinn....)

5-yang mampu dgr luahan hati.

Sebelum kahwin...
"aku nk tahu evrything ttg girl nih... Kalo bley, brapa helaian rambut dia pun aku nk tahu... hah,ha,ha...."
(waktu tgh angau ar katakan...)

Girl pown seronok ar...
"wak...awk lah pendengar stia saya.... bila crita kt awak...sy rasa tenang..hilang masalah saya... Awk sgt memahami..."

Cam lawak pun ada bila dgr ayat tuh dr mulut girl...
Frankly...mmg ar kitorang nak dgr...sbb kitorang admire awk... klu bleh..sgala2nya kmi nk tahu ttg awk.

jujurnya..lelaki, bila suka mana2 girl....curious  tahap icu nk tahu evrything ttg girls tuh. Spy bleh tahu klmahan girl tuh n apa lgkah2 yg bleh diambil utk buatkan girl tuh cair n mudah layan boy tersebut...

After  kahwin.. "tlg lah......abg tak larat dgr awk berleter...bleh bernanah tlinga"..
p/s: Boyz....bkn ke dlu leteran deorg tuh ar pnawar rindu....leteran tuh ar luahan hati... Hmmm.....(speechless).




6-plg pnting pd wanita...(apa yg ana tahu ar) lelaki yg setia..

Situasi plg mudah...

"Boy nih 24 hours ngn aku...jadual dia...
study-dating ngn aku...
Untungnya...dpt bf stia cam dia nih...dr dlu tak pnah brubah hati".

Gurlz....sure ke, mntang2 dah brtahun2 ngn anda....slalu dating sama2 plak tu...i2 bukti si dia stia???

Bg pihak kami....hipokrit i2 sgt mudah... =)

"Bila dkat...slalu jmpa...date...best giler...solat pun tggal sbb fhm2 ar...dah dok berkepit ngn gf tuh 24 jam....he,he....
Tapi jgn risau..aku tak ar bodo sgt...nk stia kt minah tu sowang jew... Bkn bley pcy....b4 ni pun dia slalu date ngn ex dia...
So...kt uia tuh....kn rmai girl...
Buat bodo jew...ngaku sngle kt awek2 tuh....
But ingt....INGAT... 2 jam skali..aku msti msg si minah poyo kt kampung tu...ye ar..spy dia sgka aku sntiasa rindu dia...
Curi ah mana2 ayt2 lelaki baik dlm internet tuh... Yg pnting...aku tak borink... Pegi mana2 pown ada yg sudi berkepit ngn aku w/pun dah nyata lg bersuluh kambing pown agi wangi dr aku...Wah,kah,kah.....".

Biasanya...after khwin bru lelaki brani tnjuk belang sbb dh tntu2 la...prmpuan tu nk tak nk kna ikut ckp dia...
Simple jew...

p/s: Girls...jgn sgka yg dok msg2 stiap 5 mnit utk tny khabar tuh bnr2 tulus cam anda... Wallahua'lam...


Ksimpulan disini...
Wahai wanita...
andai kmu mnyintai lelaki...jgn lah menyerahkan cinta mu kpdnya melebihi cinta mu pd parents n Allah...
andai kmu mrindui lelaki...jgnlah smpai kmu lupa kwajipan mu kpd Allah...
andai kmu mempercayai lelaki...jgnlah smpai kmu menyerahkan hdup dan maruah mu kpd mereka..

.....wallahua'lam.....
 

1 comment:

  1. ana, nape muke cam mangkok tandas???hahaha
    takmo la ajak gie suppin2..ngee

    ReplyDelete

"the story of my life"